Εισάγοντας το ίντερνετ στο μάρκετινγκ της επιχείρησής σας

online advertisement

Οι ραγδαίες εξελίξεις στον τομέα της επικοινωνίας την δεκαετία που διανύουμε κατέστησαν το ίντερνετ να είναι ένα μέσο προώθησης ζωτικής σημασίας που σε κάθε εταιρεία, μικρή ή μεγάλη πρέπει να εισαχθεί στον προϋπολογισμό του μάρκετινγκ. Ειδικά όμως οι μικρές επιχειρήσεις πρέπει να καταλάβουν το νέο αυτό τομέα της διαφήμισης και να συνειδητοποιήσουν τι τις εξυπηρετεί και τι όχι.

Είτε πρόκειται για την ανάπτυξη νέων προϊόντων και υπηρεσιών, παραγγελίες ή μάρκετινγκ, οι επιχειρηματίες ψάχνουν πάντα τρόπους για την αποτελεσματικότερη χρήση του κεφαλαίου τους. Όταν πρόκειται για μάρκετινγκ η βασικότερη ερώτηση είναι μία: Πως θα επιλέξω το σωστό μέσο διαφήμισης ώστε να φτάσω το κοινό μου και πως θα ενταχθεί το ίντερνετ στο δικό μου πλάνο μάρκετινγκ;

Με νέα συστήματα να εξελίσσονται συνεχώς αυτή είναι αναμφίβολα η πιο πολύπλοκη ερώτηση. Έχοντας κατανοήσει τις παρακάτω πληροφορίες οι εταιρίες μπορούν να βρουν ένα συνδυασμό μέσων διαφήμισης που είναι επικερδή και κάνουν χρήση των πλεονεκτημάτων που προσφέρει το διαδίκτυο, έτσι ώστε να προσεγγίσουν πελάτες με νέους, εντυπωσιακούς και πρωτότυπους τρόπους.

Η εισαγωγή στις νέες αυτές τεχνικές μάρκετινγκ καθιστά για τους επιχειρηματίες απαραίτητο τον εξοπλισμό τους με δύο πράγματα: Μία καλή γνώση βασικών στοιχείων της διαφήμισης στο ίντερνετ και μία μέθοδο που θα τους βοηθήσει να διακρίνουν το μέσο διαφήμισης που τους εξυπηρετεί από αυτό που δεν ενδείκνυται για την επιχείρησή τους. Πρώτα ας δούμε λίγο τα βασικά. Θα πρέπει να είναι κανείς στοιχειωδώς εξοικειωμένος με αυτές τις πληροφορίες έτσι ώστε να βασισθεί πάνω σ' αυτές και να εξερευνήσει ευκαιρίες σε ένα μέσο που συνεχώς εξαπλώνεται.

Δεν αρκεί κανείς να γνωρίζει ότι το ίντερνετ είναι ζωτικό εργαλείο για τη λειτουργία μιας επιχείρησης. Πρέπει και να κατανοήσει το ρόλο που παίζει το ίντερνετ στη ζωή των πελατών του, οι οποίοι χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για να αναζητήσουν, να βρουν και να αγοράσουν προϊόντα και υπηρεσίες σε καθημερινή βάση. Ακόμη και βιομηχανίες που συνήθιζαν να χρησιμοποιούν παραδοσιακές μεθόδους πώλησης, τώρα πλέον βασίζονται όλο και περισσότερο στο διαδίκτυο.

Θεμελιώδης προϋπόθεση για να αποκτήσει κανείς διαδικτυακή διαφήμιση μέσω των μηχανών αναζήτησης της Google και Yahoo είναι να βελτιώσει την θέση του σε αυτές ανανεώνοντας λέξεις κλειδιά της ιστοσελίδας του που λέγονται metatags ή ακόμη καλύτερα πληρώνοντας για διαφήμιση σ’ αυτούς τους κόμβους. Αφού το μάρκετινγκ μέσω των μηχανών αναζήτησης είναι βασισμένο σε απλό κείμενο είναι πιο εύκολο στην εκμάθησή του από τις άλλες μορφές διαφήμισης, καθιστώντας το την ιδανική μέθοδο για τις εταιρίες που έχουν μικρή εμπειρία με το διαδικτυακό μάρκετινγκ.

Βασικός στόχος του μάρκετινγκ σε σχέση με τις μηχανές αναζήτησης, που στις μέρες μας αποτελεί ολόκληρο κεφάλαιο για το διαδικτυακό μάρκετινγκ, είναι η εμφάνιση του συνδέσμου προς μία συγκεκριμένη ιστοσελίδα σε θέση όσο το δυνατόν πιο προνομιακή σε σχέση με άλλες ανταγωνιστικές σελίδες

Όταν οι χρήστες αναζητούν καταναλωτικά προϊόντα στα Google ή Yahoo, για παράδειγμα, έχουν ήδη μία ιδέα για το τι ψάχνουν. Οι μηχανές αναζήτησης επιτρέπουν στις εταιρίες να αναπτύξουν και να διαχειριστούν μία λίστα λέξεων κλειδιών και φράσεων και προσφέρουν με μία τιμή αρκετά υψηλή την δυνατότητα να μεγιστοποιήσει κανείς την πιθανότητα οι χρήστες να δουν τους δικούς τους συνδέσμους της δικής τους ιστοσελίδας στις πρώτες σελίδες των αποτελεσμάτων αναζήτησης. Ο στόχος του μάρκετινγκ μέσω των μηχανών αναζήτησης είναι να οδηγήσουν τους καταναλωτές στην ιστοσελίδα κάποιου, για να μπορέσουν αυτοί εκεί να πάρουν περισσότερες και καλύτερες πληροφορίες για τα προϊόντα και υπηρεσίες του.

Η δεύτερη προσφερόμενη μέθοδος για μία εταιρεία είναι να διαφημισθεί απ' ευθείας σε διάφορες ιστοσελίδες περιεχομένου, όπως portal ή άλλες σελίδες που σχετίζονται με τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της. Αυτού του τύπου η διαφήμιση προσφέρει ευκαιρίες όπως εμφάνιση διαφημιστικών banner, βίντεο, ακόμη και διαδραστικό περιεχόμενο όπως βιντεοπαιχνίδια. Αυτού του τύπου η διαφήμιση επιτρέπει σε κάποιες περιπτώσεις μεγαλύτερη προβολή για ένα εταιρικό όνομα και ένα λογότυπο, συμπεριλαμβανομένης και της αυξήσεως του κύρους της εταιρείας, απαιτεί όμως πολύ περισσότερο την απασχόληση κάποιου ατόμου που θα έχει γνώσεις ικανότητες σε διαδραστικό σχεδιασμό. Οι περισσότερες διαφημιστικές εταιρείες στην Ελλάδα δεν έχουν την απαραίτητη τεχνική κατάρτιση και προσωπικό για να προβούν σε κάτι τέτοιο. Σίγουρα, όμως, διαθέτουν αρκετά στοιχεία, ώστε να γνωρίζουν πώς να συμβουλεύσουν κάποιον πού θα έπρεπε να προβάλει την εταιρεία του.

Ένα τεράστιο πλεονέκτημα της online διαφήμισης είναι πως είναι χαμηλού κόστους, ενώ μπορεί να προσεγγίσει πελάτες που ανήκουν σε μία πολύ συγκεκριμένη κατηγορία κάνοντας αυτό που στην γλώσσα του μάρκετιγνκ λέγεται «στοχευμένη διαφήμιση». Αντίθετα με την κλασσική τυπωμένη διαφήμιση, πολλές διαφημιστικές εταιρίες παρέχουν τη δυνατότητα να στοχεύσει κανείς τους πιθανούς πελάτες γεωγραφικά ή δημογραφικά, οδηγώντας σε ένα μικρό δείγμα στοχευμένων ατόμων – χρηστών του διαδικτύου και έτσι σε ένα πιο αποτελεσματικό τρόπο χρήσης του προϋπολογισμού. Η διαφήμιση στο ίντερνετ επιτρέπει επίσης την άντληση στατιστικών και άλλων στοιχείων σχετικά με το ποιοι ενδιαφέρονται για μία συγκεκριμένη καταχώρηση – ιστοσελίδα, ενώ καθιστά με ακρίβεια καταμετρήσιμη και την αποτελεσματικότητα της συγκεκριμένης διαφήμισης δίνοντας αναφορά σχετικά με τον αριθμό των ενδιαφερομένων. Αυτό σας κάνει πιο εύκολο τον εντοπισμό των κερδών των online διαφημίσεων σε σχέση με τα παραδοσιακά μέσα όπως διαφήμιση σε χαρτί, στην τηλεόραση ή στο ραδιόφωνο.

Ένας τρίτος τρόπος περιλαμβάνει μερικά νέα μέσα, λιγότερο δοκιμασμένα όπως διαφήμιση γραπτών μηνυμάτων, blogging, και σελίδες κοινωνικής δικτύωσης (social networking). Αυτές οι πρόσφατες μορφές του διαδικτυακού μάρκετινγκ έχουν γίνει αρκετά δημοφιλείς και αν και μπορεί να είναι πιο ωφέλιμες θα πρέπει να συνδυαστούν με μία συνολική καμπάνια μάρκετινγκ, τουλάχιστον έως ότου αποδειχθεί η αποτελεσματικότητά τους.

Η ερώτηση τώρα είναι, πόσο από τον προϋπολογισμό του μάρκετινγκ μου θα χρειαστεί κανείς να επενδύσει στο διαδίκτυο σε σχέση με τις παραδοσιακές μεθόδους. Δεν υπάρχει ιδανική φόρμουλα, αφού ο τέλειος συνδυασμός εξαρτάται από το προϊόν ή την υπηρεσία που διατίθεται, τα δημογραφικά της στοχευμένης αγοράς και τα χρήματα που υπάρχουν. Ωστόσο, είναι γνωστό πως το ίντερνετ μεγαλώνει όλο και περισσότερο και παίρνει κυρίαρχο κομμάτι στο μάρκετινγκ. Ακόμη και στην Ελλάδα, η ευρυζωνικότητα απλώνεται με ταχύτατους ρυθμούς και οι χρήστες είναι όλο και περισσότεροι, ειδικά στις μικρότερες ηλικίες.

Μία επιχείρηση οποιουδήποτε μεγέθους μπορεί να ξεκινήσει με την διαδικτυακή διαφήμιση χρησιμοποιώντας τα οφέλη του χαμηλού κόστους και της αυξημένης μετρησιμότητας που παρέχει το το νέο αυτό μέσο διαφήμισης στην καμπάνια μάρκετινγκ. Ίσως μάλιστα, θα μπορούσε να το κάνει αυτό, ακόμη και αν ο προϋπολογισμός της δεν περιλαμβάνει κάποιο ποσό για διαφήμιση, κάτι που ισχύει για αρκετές μικρές εταιρείες. Και μόνο μία απλή ιστοσελίδα εταιρικής παρουσιάσεως είναι ένα δεύτερο κατάστημα. Είναι μία ή και περισσότερες αφίσες σ’ ένα νέο περιβάλλον που για όλο και περισσότερους συμπολίτες μας αποτελεί την καθημερινότητά τους.

Το κλειδί είναι να παρακολουθεί κανείς συνεχώς τις εξελίξεις και να μην παρασύρεται στο τέλμα της επιχειρηματικής στασιμότητος με άλοθι την οικονομική ύφεση και την ανέχεια, ειδικά όταν του παρουσιάζονται τόσο ανέξοδες ευκαιρίες και όταν το ελληνικό κράτος και η Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν δείξει ότι πριμοδοτούν τέτοιου είδους καινοτόμες επιλογές.

Νίκος Παπαγιαννόπουλος
GBA Internet Development
Μηχανικός Πληροφορικής, Yπεύθυνος RnD.
np@gba.gr :: http://gba.gr